niedziela, 17 marca 2013

Kto napisał pierwszą książkę w dziejach ludzkości?

Spotkanie w Gorzowie Wielkopolskim, 
Na Zapiecku. 12 marzec 2013 r.

Pytania na spotkaniach autorskich potrafią mnie rozbroić! Ale są także świetną okazją do „radosnej twórczości”. Pewnego razu jeden mężczyzna zapytał mnie:
- Czy wie pan, kto napisał pierwszą książkę w dziejach ludzkości?
Z początku pomyślałem sobie, że to żart. Ale po chwili przyszły mi na myśl słowa Gogola, że ton pytania narzuca ton odpowiedzi. Chochliki zajaśniały mi w oczach, mimo to odparłem z całą powagą na jaką było mnie stać:
- Muszę przyznać, że nauka pod tym względem cofnęła się w rozwoju. Żaden współczesny naukowiec nie potrafiłby wskazać na autora pierwszej książki.
- Jak to, nauka się cofnęła?... – pytał z niedowierzaniem mój interlokutor.

- Widzi pan, w siedemnastym wieku profesorowie głównych uczelni europejskich nie mieli w tej kwestii żadnych wątpliwości. Pierwszą książkę w dziejach ludzkości napisał Adam w raju. Był to elementarz do nauki czytania i pisania. Nie dość na tym, znalazł się nawet uczony, który ustalił, jakie były pierwsze litery alfabetu stworzonego przez naszego protoplastę.
Pan słuchał mnie coraz bardziej stropiony, podczas gdy na sali podnosił się wesoły szmerek.
- Otóż pierwszą literą, jaką wymyślił Adam – wywodziłem w sposób omalże naukowy – była litera „o”. Bo kiedy otworzył oczy i zobaczył ogród Eden, zawołał pod wrażeniem: ooo! Natomiast drugą literą w rajskim elementarzu miała się okazać litera „u”. Stało się tak dlatego, że w chwili, w której Bóg przyprowadził Ewę do Adama, ten ją obwąchał i zawołał z falującym zachwytem: uuu!

6 komentarzy:

  1. Mało z krzesła nie spadłem :) Masz talent do śmiesznych historyjek. A najlepsze to jest to że samo życie je pisze trzeba tylko mieć talent by je wyłapać i opowiedzieć.
    Pamiętam jak śmiałem się z pewnej historyjki w twojej książce grzech Przemilczenia. Żona myślał że coś mi się stało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam, że zaciskałem zęby ze śmiechu. Ale jakoś musiałem z tego wybrnąć...:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oooo jakie to pouczające! Uuuu jakiś Ty refleksyjny!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy dyskurs. Popełniłem kiedyś taką miniaturkę inspirowaną tematyką biblijną:
    Na początku było słowo
    służby specjalne pojawiły się nieco później.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie zgadzam się! Ministrem spraw wewnętrznych jest zawsze żona. A więc służby specjalne zaczęły swoja działalność w ogrodzie Eden!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawa interpretacja EDENU i jego mieszkańców ...Adama i Ewy ..... tylko dlaczego mówi się tutaj Zbyszku , że to Adam pierwszy wydał pierwszy dźwięk w historii ludzkości? Dlaczego nic nie mówi się tutaj o tym, co powiedziała Ewa? Być może to ONA była prowokatorką do wydania z siebie jedynego dźwięku jaki potrafił wydać z siebie Adam tj. "U" :) (z serii przemyśleń pt. Przebudzenie Adama , autor Ewa Maria G. :) )

    OdpowiedzUsuń